۷-جایگزینی
۲۳-۱۹-۱۸-۱۷
۴
میزان تعهد و وفاداری که فرد نسبت به یک
برند اعلام می دارد
۸۸- تعهد به برند
۲۴-۲۱-۲۰
۳
اندازه گیری میزان تمایل مصرف کننده به
مصرف برند فعلی خویش در آبنده
و اینکه در آینده همین رفتار را دارد .
۹۹- وابستگی
۷-۳- روایی (قابلیت اعتبار) پرسشنامه
اعتبار یا روایی ابزار اندازه گیری معرف درجه ای است که آن ابزار می تواند یک متغیر را بر اساس تعاریفی خاص سنجش کند. به عبارت دیگر درجه مثبت بودن پاسخ به این سئوال که آیا وسیله سنجش، فقط همان چیزی را که می خواهیم اندازه گیری کنیم می سنجد یا نه مشخص می کند ( ظهوری، ۱۳۷۸: ۱۲۷).
مفهوم روایی به این سئوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه موردنظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت.
در این تحقیق برای تأئید روایی پرسشنامه، تک تک سؤالات پرسشنامه با مطالعه و بررسی منابع مطالعاتی مختلف تهیه شده و برای بررسی و تأیید نهایی از راهنمایی برخی خبرگان علوم مدیریت استفاده شده و در ضمن پرسش های طراحی شده در این روند پس از تدوین به سمع و نظر اساتید محترم راهنما و مشاور تحقیق قرار گرفته و به تایید ایشان نیز قرار گرفت .
ضمناً تعدادی پرسشنامه به صورت آزمایشی و برای تعیین روایی بین ۴۰ نفر از مصرف کنندگان محصولات ماکارونی و پاستا توزیع گردید و مورد بررسی قرار گرفت ک ضمن تایید اولیه ، توزیع کامل پرسشنامه در دستور کار قرار گرفت.
پایایی[۹۷] (قابلیت اعتماد) پرسشنامه
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. در این تحقیق برای تعیین پایانی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ[۹۸] استفاده گردید. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری از جمله پرسشنامهها یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکنند بهکار میرود. حد قابل قبول آلفای کرونباخ برای مقاصد کاربردی حداقل ۷/۰ است.
این روش برای محاسبه هماهنگی و سازگاری درونی ابزار اندازهگیری بکار میرود. برای محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ ابتدا بایستی واریانس نمونههای هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه کل را محاسبه کرد، سپس با بهره گرفتن از رابطه زیر، آلفا را محاسبه کرد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۳، ص۱۶۹).
که در آن k تعداد سؤالهای پرسشنامه، واریانس سوال iام و واریانس کل سوالات است.
آزمون پایایی پرسشنامه برای ۹متغیر و ۲۵سوال پرسشنامه و ۴۰ نمونه انجام شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای تمام متغیرهای تحقیق در جدول ذیل نشان داده شده است.همچنین مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر درگیری مشتری و وفاداری به برند به ترتیب برابر ۰.۹۱۰ و ۰.۹۳۵ بدست آمده است. همانطور که ملاحظه می گردد مقدار آلفای کرونباخ برای تمام متغیرها، از حد قابل قبول برای مقاصد کاربردی که ۰.۷ است بیشتر میباشد، لذا میتوان ادعا نمود که پرسشنامه موردنظر دارای پایایی قابل قبول است. نتایج این آزمون به پیوست گزارش شده است.
جدول شماره ۲-۳ آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه
متغیرها
شماره سوالات
تعداد سؤالات
تعداد نمونه
مقدار آلفای کرونباخ
میزان علاقه به محصول
۱-۲-۳
۳
۴۰
۰.۷۳۰
احساس لذت از خرید
۴-۵
۲
۴۰
۰.۷۹۲
ابعاد نشانه ای