**p<01/0
همچنین پایایی این پرسشنامه در این پژوهش از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نتایج آن در جدول ۳-۷- مشاهده می شود.
جدول ۳- ۷- ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبکهای فرزندپروری
زیر مقیاسها | تعداد گویه | آلفای کرونباخ |
سبک استبدادی | ۱۲ | ۷۶/۰ |
سبک اقتداری | ۱۵ | ۸۵/۰ |
سبک سهلگیرانه | ۵ | ۵۱/۰ |
۳-۷- شیوه اجرا
در ابتدا جهت اخذ مجوز به سازمان آموزش استثنایی شیراز مراجعه شد و از جامعه آماری موجود نمونه مناسب انتخاب شد. سپس مراکز اختلال یادگیری مقطع ابتدائی مورد نظر مشخص شد و هماهنگیهای لازم با مدیران مراکز انجام شد و نهایتاً به والدین نمونه مورد نظر توضیحات کلی در زمینه اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف تحقیق، نحوه پاسخدهی به سؤالها و ضرورت همکاری صادقانهی آنها داده شد و از آنها خواسته شد تا در صورت تمایل پرسشنامه ها را تکمیل کنند. همچنین بر عدم ضرورت ذکر نام و مشخصات و اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات تأکید شد.
۳-۸-روش تجزیه و تحلیل داده ها
اطلاعات توصیفی آزمودنیهای این پژوهش با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد محاسبه شد. همچنین به منظور پاسخگوئی به سؤالهای اول، دوم و سوم پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و برای پاسخگوئی به سؤالهای چهارم، پنجم، ششم و هفتم پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
فصل چهارم
یافتهها
هدف اصلی پژوهش حاضر، پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدینشان میباشد. بر این اساس در ادامه، یافتههای توصیفی مربوط به پژوهش حاضر و سپس نتایج و یافتههای مرتبط با هر یک از سؤالهای تحقیق ارائه میگردد.
۴-۱- داده های توصیفی
جدول ۴-۱ اطلاعات توصیفی مربوط به ابعاد مشکلات رفتاری دانش آموزان نمونه را نشان میدهد. چنانکه از اطلاعات این جدول پیداست، میانگین بعد مشکلات سلوک (۹۱/۷=SD،۶۳/۱۵=X̅) میانگین بعد مشکلات اضطرابخجالتی(۲۲/۳=SD،۷۰/۶=X̅) میانگین بعد مشکلات روانتنی (۲۰/۴=SD،۵۰/۶=X̅) و میانگین بعد مشکلات اجتماعی (۸۴/۴=SD،۱۶/۹=X̅) بود.
جدول ۴-۱- میانگین و انحراف استاندارد نمرات ابعاد مشکلات رفتاری
ابعاد مشکلات رفتاری | میانگین | انحراف استاندارد |
مشکلات سلوک | ۶۳/۱۵ | ۹۱/۷ |