جدول ۴-۲۹- مقادیر نرمال شده و مقادیر اولویت معیارهای ارزیابی نسبت به یکدیگر…………….. ۱۱۰
جدول ۴-۳۰- محاسبه کل امتیاز گزینهها براساس معیارهای سه گانه……………………………………… ۱۱۱
جدول ۴-۳۱- محاسبه امتیاز گزینه ها براساس شاخصهای سرمایه انسانی……………………………… ۱۱۱
جدول ۴-۳۲- محاسبه امتیاز گزینه ها براساس شاخصهای سرمایه ساختاری…………………………. ۱۱۲
جدول ۴-۳۳- محاسبه امتیاز گزینه ها براساس شاخصهای سرمایه مشتری……………………………. ۱۱۲
جدول ۴-۳۴- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسهای گزینه ها نسبت به شاخصهای سرمایه انسانی ۱۱۳
جدول ۴-۳۵- مقادیر مختلف RI…………………………………………………………………………………… 114
جدول ۴-۳۶- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسهای گزینه ها نسبت به شاخصها سرمایه ساختاری ۱۱۴
جدول ۴-۳۷- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسهای گزینه ها نسبت به شاخصهای سرمایه مشتری ۱۱۵
جدول ۴-۳۸- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسهای شاخصهای سرمایه فکری…………………. ۱۱۶
جدول ۴-۳۹- محاسبه ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن در SPSS……………………………………………… 117
جدول ۵-۱- اولویت شاخصهای سرمایه انسانی………………………………………………………………… ۱۲۴
جدول ۵-۲- اولویت شاخصهای سرمایه ساختاری…………………………………………………………….. ۱۲۴
جدول ۵-۳- اولویت شاخصهای سرمایه مشتری……………………………………………………………….. ۱۲۴
جدول ۵-۴- اولویت معیارهای سرمایه فکری……………………………………………………………………… ۱۲۵
جدول ۵-۵- اولویت بندی کل شاخصها در بانکهای دولتی…………………………………………………. ۱۲۵
جدول ۵-۶- اولویت شاخص های سرمایه انسانی……………………………………………………………….. ۱۲۶
جدول ۵-۷- اولویت شاخص های سرمایه ساختاری……………………………………………………………. ۱۲۶
جدول ۵-۸- اولویت شاخص های سرمایه مشتری……………………………………………………………….. ۱۲۶
جدول ۵-۱۰- اولویت بندی کل شاخص ها در بانکهای غیردولتی…………………………………………. ۱۲۷
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره ۲-۱- مفهوم سازی سرمایه فکری از سوی بونتیس………………………………………….. ۱۸
نمودار شماره ۲-۲- طبقه بندی اسویبی از طریق چارچوب ناظر دارایی نامشهود…………………….. ۲۰
نمودار شماره ۲-۳- طرح ارزش اسکاندیا………………………………………………………………………….. ۲۱
نمودار شماره ۲-۴- مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها……………………….. ۲۲
نمودار شماره ۲-۵- طبقه بندی اولیه توسط هاناس و لووندال……………………………………………… ۲۴
نمودار شماره ۲-۶- طبقه بندی لووندال……………………………………………………………………………. ۲۴
نمودار شماره ۲-۷- طبقه بندی لیم و دالیمور…………………………………………………………………….. ۲۶
نمودار شماره ۲-۸- چارچوب کارت امتیازی متوازن…………………………………………………………… ۲۷
نمودار شماره ۲-۹- طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک…………………………….. ۲۸
نمودار ۲-۱۰- تصمیم کلی مساله (هدف)…………………………………………………………………………. ۵۸
نمودار ۳- ۱- درخت سلسله مراتب تصمیم………………………………………………………………………. ۷۶
نمودار۳-۲- مدل مفهومی سرمایه فکری ………………………………………………………………………….. ۸۰
نمودار شماره ۴-۱- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت…………………………………………… ۸۲
نمودار شماره ۴-۲- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سطح تحصیلات……………………………….. ۸۳
نمودار شماره ۴-۳- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن………………………………………………… ۸۴
نموار شماره ۴-۴- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه کاری……………………………………….. ۸۵
نمودار شماره ۴-۵- ساختار درخت سلسله مراتب تصمیم در روش AHP…………………………… 88
چکیده:
امروزه در جامعه فراصنعتی دانش به یک منبع کلیدی اقتصاد تبدیل گردیده که می توان به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی پایدار بکار گرفت زیرا تقلید آن بسیار مشکل است. در یک سازمان دانش محور، که در آن دانش بخش بزرگی از ارزش یک محصول و همچنین ثروت یک سازمان را تشکیل می دهد روش های سنتی حسابداری که مبتنی بر داراییهای ملموس و نیز اطلاعات مربوط به عملیات گذشته سازمانی هستند برای ارزشگذاری سرمایه فکری، که بزرگترین و ارزشمندترین دارایی سازمانهاست، ناکافی هستند. رشته نوظهور سرمایه فکری، یک حوزه تحقیقاتی جدید برای محققان و دست اندرکاران سازمانی است که برای ایجاد مکانیزم اندازه گیری جدید برای گزارش دهی متغیرهای ناملموس مهم تمرکز دارد. این تحقیق ضمن بررسی معیارهای مهم در رتبه بندی شاخص های سرمایه فکری در پی یافتن پاسخی مناسب به سوال زیر است که از میان شاخص های سرمایه فکری، انسانی، ساختاری و مشتری کدام یک موثرتر و با اهمیت تر از دیگر شاخص ها در بانک های دولتی و غیردولتی استان آذربایجانشرقی می باشد. برای گردآوری داده های این تحقیق از پرسشنامه ی روان سنجی که نسخه اصلی آن اولین بار در کانادا تهیه و اجرا شده، استفاده شده است. پس از جمع آوری پرسشنامه در این تحقیق سعی شده است با بهره گرفتن از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی که یکی از جامع ترین سیستمهای طراحی شده برای تصمیم گیری با معیارهای چند گانه است ضمن فرموله کردن مسأله، اولویت بندی معیارهای مهم در شاخص های سرمایه فکری با بهره گرفتن از نرم افزار (Excel) و همچنین رابطه بین متغیرها با بهره گرفتن از نرم افزار (SPSS) بررسی گردد. در این تحقیق از روش کتابخانه ای برای مبانی نظری و ادبیات تحقیق و از روش میدانی (پرسشنامه) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. قلمرو زمانی تحقیق سال ۱۳۹۱ و جامعه آماری شامل کارشناسان و خبرگان شاغل در بانکهای دولتی و غیردولتی و نمونه آماری بانکهای دولتی شامل (سپه، ملی و کشاورزی) و بانکهای غیردولتی شامل (پاسارگاد، پارسیان و انصار) استان آذربایجانشرقی بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در بانکداری دولتی بالاترین میزان رتبه بندی به ترتیب مربوط به سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری و در بانکداری غیردولتی به ترتیب مربوط به سرمایه انسانی، سرمایه مشتری و سرمایه ساختاری است.
کلید واژه:
فرایند تحلیل سلسله مراتبی، سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری، بانک
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند. امروزه دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین، سرمایه، ماشین آلات و … از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است به طوری که در این اقتصاد، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها نام برده می شود (سیتارامان[۱]، ۲۰۰۲).
راهنمای نگارش مقاله با موضوع اولویت بندی شاخص های سرمایه فکری در بانکهای دولتی و غیر دولتی با ...