. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث، ۱۴۰۸ ق، ذیل واژه نسب. ↑
. انیس، ابراهیم و دیگران، المعجم الوسیط، بی جا، مکتب نشر الثقافه الاسلامیه، ۱۴۰۸ق، ؛و نیز ر ک:سیوطی،جلال الدین،پیشین، پیشین، ج۲ ص ۳۴۲، جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، بیروت، دار العلم للملایین، ۱۴۰۷ق، ج۱ ص ۲۲۴، احمد بن محمد علی مقری فیومی، المصباح المنیر، قم، دار الهجره ۱۴۱۴ ق، ج ۱-۲ ص ۶۰۲۰ ؛مصطفی مسلم، مباحث فی التفسیر الموضوعی، دار القلم، دمشق، ۱۴۲۶ ق، ص ۵۸ ↑
. معین، محمد، فرهنگ معین، تهران، امیر کبیر، ۱۳۷۶ ش، ذیل واژه تناسب. ↑
. زرکشی، محمد بن عبدلله، پیشین، ج ۱، ص ۶۱ ↑
. سیوطی،جلال الدین، الاتقان،پیشین، ج۲ ص ۳۴۳٫ ↑
. همان،ج۲ ص ۳۴۲٫ ↑
. بقاعی، برهان الدین، نظم الدرر فی تناسب الآیات والسور، پیشین، ج۱ ص ۵٫ و نیز ر. ک : مصطفی مسلم. پیشین، ص ۵۸ زرکشی، محمد بن عبدلله فی علوم القرآن، پیشین، ج۱، ص ۱۳۵ ↑
. مهدوی راد، محمد علی، سیر نگارشهای علوم قرآنی، پیشین، ص ۱۶۲ ↑
. از جملهء این افراد: بقاعی، برهان الدین، نظم الدرر فی تناسب الایات و السور، ثقفی احمد بن ابراهیم بن زبیر، زرکشی، محمد بن عبدلله فی تناسب سور القرآن، سیوطی جلال الدین، تناسق الدرر فی تناسب الایات و السور، و… ↑
. زرکشی، محمد بن عبدلله،پیشین، ج۱ ص ۶۱٫ ↑
. همان، ج۱ ص ۳۶٫ ↑
. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، پیشین، ج۱ ص ۱۱۰، ص ۱۷۸، ص ۳۴۶، ص ۳۵۲، ص ۳۶۴٫ ↑
. سیوطی،جلال الدین، الاتقان،پیشین، ج۲ ص ۳۳۹٫ ↑
. مهدوی راد، محمد علی، پیشین، ص ۱۶۳ ↑
. همان، ص ۱۶۲ ↑
. برای اطلاع بیشتر ر.ک : ایازی، سید محمد علی، چهره پیوسته قرآن،. تهران، هستی نما، پاییز ۱۳۸۰، ص ۲۷٫ ↑
. سعید، حوّی، الاساس فی التفسیر، قاهره، دارالسلام، ۱۴۱۲ ق، ج ۱ص ۲۷ ↑
. فقهی زاده، عبدالهادی، پیشین، ص ۸۲ ↑
.سیوطی،جلال الدین، الاتقان،پیشین، ج ۲، ص۳۴۲ ↑
. سعید حوی، الاساس فی التفسیر، پیشین،، ج۱ ص ۲۵ ↑
. صبحی صالح، پیشین، ص ۱۵۷٫ ↑
. مصطفی مسلم، پیشین، ص ۶۵۵ ↑
. فخرالدین رازى، مفاتیح الغیب، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۱، ج ۳، ص ۱۰۶، ج ۲، ص ۱۳ ↑
. برای اطلاع بیشتر ر. ک : فخر رازی، مفاتیح الغیب ( التفسیر الکبیر )، پیشین، ج ۳ص ۱۳٫ ایازی، سید محمد علی، چهره پیوسته قرآن، پیشین، ص ۱۶ مصطفی مسلم، پیشین، ص ۶۰۵۵- فقهی زاده، عبدالهادی، پیشین، ص ۸۲٫ ↑
. سیوطی، جلال الدین، تناسق الدرر فی تناسب السور، پیشین، ص ۲۵ ↑
. معرفت، محمد هادی، تناسب آیات، ترجمه عزت اله مولایِِی نیا همدانی، قم، بنیاد معارف اسلامی، ۱۳۷۳ش، ص ۱۶۳و همو، علوم قرآنی، قم، موسسه فرهنگی التمهید، ۱۳۸۱ش، ص ۳۳۹٫ ↑
. المیزان، پیشین، ج۱۲، ص ۱۲۷ر.ک: ج۳ص ۸۰، ج۱۰ص ۱۳۶ ↑
. شوکانی، محمد بن علی، فتح القدیر، دمشق / بیروت، دارابن کثیر/ دارالکلم الطیب، ۱۴۱۴ ق، ج۱ ص۸۵٫ ↑
صبحی صالح، پیشین، ص ۲۲۸، ص۲۳۶ ↑
.سیوطی،جلال الدین، الاتقان،پیشین، ج۲، صص ۳۳۹، ۳۴۲ ونیز ر.ک : زرکشی، محمد بن عبدلله،پیشین، ج۱ص ۱۳۱ معرفت، محمد هادی، تناسب آیات، پیشین، ص ۱۶۵ ↑
. «و (نیز) پارهای از شب وهنگام ناپدید شدن ستارگان ( بههنگام روشنایی صبح ) خدا را تسبیح گوی» ↑
. «سوگند به ستارههنگامیکه ( برای غروب کردن در کرانۀ افق ) افتد»؛سیوطی، جلال الدین، تناسق الدرر فی تناسب السور ( ترتیب السور)، پیشین، ص ۱۱۷ ↑
. زرکشی، محمد بن عبدلله، پیشین، ج۱ ص ۱۳۰٫ ↑
. جاثیه / ۳۷٫ ؛« وکبریایی وعظمت در آسمانها وزمین ویژۀ اوست و او توانای شکست ناپذیر وحکیم است.» ↑
. احقاف / ۲ ؛؛« این کتاب نازل شدۀ از سوی خدای توانای شکست ناپذیر حکیم است»؛زرکشی، محمد بن عبدلله، پیشین، ج۱ ص ۳۸ ↑
. ابن عاشور، محمدبن طاهر، التحریر و التنویر، بی جا، بی تا، ج۱ ص ۷۹ ↑
. سعید حوی، الاساس فی التفسیر، قاهره، دار السلام، ۱۴۱۲ ق ج۱ ص ۳۰، ج۱۱ ص ۶۷۷۰٫ ↑
. المسعودی، منال مبطی حامد، التناسب فی تفسیر الامام الرازی دراسه فی اسرار الاقتران، القاهره، مکتبه وهبه، ۲۰۱۰ م، ص۲۹۳ ↑
. المیزان، پیشین، ج ۲۰ص ۳۶۴٫ ↑
. انعام / ۱۱۸ ؛« بنابراین اگر بهایات خدا ایمان دارید، از گوشت حیوان حلال گوشتی که (وقت ذبح شدن) نام خدا را بر او بردهاند بخورید (نهاز ذبیحه گمراهان )» ↑
. المیزان، پیشین، ج۷ ص ۳۳۲، ونیز ر.ک : ج۱۲ ص ۲۰۳٫ ↑
. سید قطب، فی ظلال القرآن، پیشین، ج۱ ص۲۷٫ ↑
. همان، ج۶ ص ۳۹۸۷٫ ↑
. رشید رضا، محمد، تفسیر القرآن الحکیم، ( تفسیر المنار)، الطبعه الثانیه، بیروت، دار المعرفه، بی تا، ج ۱ ص ۱۴۷ ↑
. طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن، پیشین، ج ۵ ص۴٫ ↑
راهنمای نگارش مقاله با موضوع بررسی تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ...