پافشاری بر روی تصمیات گرفته شده
استفاده از ایما و اشاره[۱۱۶] در ارتباطات روزانه
حضور در نمایشگاه ها و مجامع عمومی
توانایی برقراری ارتباط غیرکاری با مشتریان
یکی از مهمترین ابزار و مهارت های مورد نیاز برای این افراد در اداره و بازاریابی شرکت، داشتن روابط و مهارت برقراری ارتباط با دیگران است. هیل(۲۰۰۱ ب) معتقد است که صاحبان کسب و کار از این توانایی در جهت کسب اطلاعات، فروش شخصی استفاده می کنند(هیل، ۲۰۰۱ب).
عدهای دیگر از محققان نیز دریافتند که شبکه ای از ارتباطات بسیار قوی بین مدیران/مالکان SMEها و رقبایشان از آنچه در ادبیات معمولا گزارش می شود، وجود دارد و حتی ممکن است یک حمایت نرمی را از همدیگر نیز داشته باشند(گیلمور و همکاران، ۲۰۰۱؛ سیمپسون و همکاران، ۲۰۰۶). همچنین شبکه های تماس شخصی یک نقش روشنی را در فعالیت های بازاریابی SMEها داشته و مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است(هیل، ۲۰۰۱ب). نتایج تحقیقات نیز نشان میدهد که صاحبان این کسب و کارها تمایل به استفاده از شبکه های غیر رسمی را دارند و حدود نیمی از شرکتها در کنار بکارگیری شبکه های رسمی از شبکه های غیررسمی نیز استفاده می کنند(هیل، ۲۰۰۱ب).
اما نکتهای که نباید از آن غافل شد این مساله است که همین اتکای بیش از حد بر شایستگیهای ذاتی مدیر/مالک در امر بازاریابی و فروش، یکی از عوامل اصلی آسیب پذیر شدن شرکتهای کوچک شده است(قائوری، ۲۰۰۹، به نقل از گلابی، ۱۳۸۹ب) بطوری که با بازنشستگی اکثر این افراد، این شرکتها با شکست و انحلال روبرو میباشند.
توزیع(مکان)
آمیخته توزیع و یا به عبارت دیگر عنصر مکان یکی دیگر از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه محسوب می شود. در واقع آمیخته توزیع آن دسته از فعالیتهای شرکت است که مدیران بازاریاب از طریق آن محصول را به مشتری میرسانند(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰؛ شیتال و همکاران، ۲۰۱۲؛ کاتلر، آرمسترانگ، ۱۳۷۹). این کار اصولا از طریق کانالهای زیر صورت می گیرد:
- کانال توزیع مستقیم: رساندن محصول به دست مشتری بدون حضور واسطه(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰؛ شیتال و همکاران، ۲۰۱۲).
- کانال توزیع غیرمستقیم: تحویل محصول به واسطهها و برای ارائه به مشتری(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰؛ شیتال و همکاران، ۲۰۱۲).
- کانالهای توزیع چندگانه: استفاده همزمان از کانالهای توزیع مستقیم و غیر مستقیم(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰).
در جدول زیر مجموعه ای از استراتژی هایی از طریق این کانالها در ادبیات این بخش به عنوان ابزارهای آمیخته توزیع در شرکتهای کوچک و متوسط عنوان شده، میتوان مشاهده کرد.
جدول ۲‑۱۴- خلاصه ای از اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته توزیع
اجزای عناصر آمیخته توزیع
واگذاری توزیع با توجه به حاشیه سود
توزیع مشترک
برون سپاری
انتخاب نوع توزیع بر اساس حاشیه سود
توزیع موریگی
توجه تفاوت های مشتریان هر منطقه در انتخاب نوع توزیع