- اکثر آزمودنیها اعتقاد چندانی به این قبیل کارهای تحقیقاتی نداشته و این کارها را بیفایده قلمداد میکردند،از این رو جلب همکاری آنها بسیار مشکل بود.
ب)محدودیت های خارج از کنترل محقق
- انتخاب نمونه
- عدم کنترل همه ی متغییر ها نیز در این محدوده قرار دارند.
- در مورد ابزار و وسایل ،پژوهشگر نمی تواند صحت و درستی ابزار را کنترل کند.
- سن نیز یک محدودیت است.
- محدودیت هایی مانند بودجه، عدم وجود ازادی عمل، نوع فرهنگ حاکم بر جامعه، عدم صدور مجوز، عدم درک از لزوم تحقیق نزد مقامات، عدم همکاری افراد و نمونه ها، پاسخ دهی نا صحیح به پرسش ها و مسائل این چنینی نیز از انواع محدودیت ها شمرده می شوند
- کمبود وقت و مشغله زیاد
- وجود مسئولیت های خانوادگی
- وجود مسئولیت های اجتماعی
- نا آشنایی با اصول آماری
- کمبود امکانات و تجهیزات لازم
- عدم استفاده از نتایج تحقیق
- عدم همکاری سازمان ها و واحدهای اجرایی و اداری
- عدم دسترسی به منابع کسب اطلاعات مانند مدلاین، اینترنت
- عدم دسترسی به منابع کسب اطلاعات مانند کتابخانه
پیشنهادات
پیشنهادهای کاربردی
با توجه به اینکه بین ابعاد هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی دار مشاهده گردید پیشنهاد می گردد:
- دانش آموزان به تجزیه و تحلیل آن چه که مهارت های اجتماعی را شکل می دهند ترغیب شوند.
- رفتارهای مناسب تقویت در دانش آموزان ترغیب شود.
- عمل به اصول، ارزش ها و باورها در دانش آموزان تقویت گردد، یعنی بین آنچه که به آن باور دارند و آنچه که به آن عمل می کنند و آنچه که میدانند درست است هماهنگی ایجاد کنند.
- دانش آموزان به راستگویی تشویق گردند. و انجام کار درست و گفتن حرف راست در تمام زمان ها تشویق گردد.
- روحیه ایستادگی بخاطر حقیقت در وجود آنها تقویت گردد. و پافشاری نمودن بر اساس باورها و ارزشهای خود به خاطر حقیقت تشویق گردد.
- وفای به عهد در بین دانش آموزان تشویق گردد. داشتن صداقت مورد ستایش قرار گیرد تا این خصلت در دانش آموزان تقویت گردد.
-
- مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی در دانش آموزان تقویت گردد. به دانش آموزان یادآوری گردد مسئول اعمال خود و پیامدهای آن هستند. مسئول اشتباهات و شکست های خود هستند. برای خدمت به دیگران قبول مسئولیت کنند. به دیگران علاقمند باشند. آنچه که برای دیگران انجام می دهند نه بر اساس دستور و یا دریافت پاداشی باشد.
- توانایی در بخشش اشتباهات خود و دیگران در دانش آموزان تقویت گردد.
- مهارت های اجتماعی مناسب در دانش آموزان تقویت گردد و رفتارهای غیر اجتماعی دانش آموزان اصلاح گردد.
- پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش اموزان به حداقل رسانده شود و برتری طلبی، اطمینان به خود داشتن در دانش آموزان تقویت گردد.
پیشنهادهای پژوهشی
- پیشنهاد می گردد در تحقیقات بعدی وجود ارتباط بین ابعاد هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی شهری بررسی گردد و نتایج آن با دانش اموزان دبیرستان های عشایری مورد مقایسه قرار گیرد.
- نتایج این تحقیق با سایر تحقیقات داخلی و خارجی مورد مقایسه قرار گیرد.
- پیشنهاد می شود در تحقیقات بعدی برای ارزیابی نگرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان از نظر والدین، معلمان و سایر کارکنان مدرسه نیز استفاده شود.
- پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی آموزش مهارت های اجتماعی، در برنامه های آموزش ضمن خدمت برای مشاوران و معلمان و نیز در برنامه های دانش افزایی مادران و پدران در نظر گرفته شود تا آنان بتوانند در سازگار ساختن دانش آموزان و بالا بردن عملکرد تحصیلی آنان نقش لازم را ایفا کنند؛
- پژوهش حاضر، امکان پیگیری و وارسی پیامدهای اجرای برنامه مداخله ای در بلند مدت را نداشت؛ بنابراین پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی برنامه مداخله ای مد نظر قرار گیرد.
- پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش ناهنجاریهای رفتاری و عاطفی و تقویت رفتارهای جرئت مندانه، مورد بررسی قرار گیرد.
منابع و مأخذ:
منابع فارسی
ابطحی، معصومه السادات وندری، خدیجه، (۱۳۹۰)، رابطه خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره۱۰، ۱۵-۲۸.
اخلاقی، فرشاد، (۱۳۷۸)، بررسی و مقایسه بین علاقهی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
بیابانگرد، اسماعیل، (۱۳۸۲)، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
بدار، لوک و دیگران، (۱۳۸۸)، روان شناسی اجتماعی، (ترجمه، دکتر حمزه گنجی)، تهران: نشر ساوالان.