دانشکده علوم انسانی
گروه روانشناسی
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
روانشناسی بالینی
عنوان:
پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس مؤلفه های حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و ذهن آگاهی در دانشجویان با توجه به جنسیت
استاد راهنما:
دکتر محمد ابراهیم مداحی
استاد مشاور:
دکتر لیلا حیدری نسب
دانشجو:
منیره دهقان
زمستان ۱۳۹۲
اظهار نامه دانشجو | شماره: تاریخ: |
|
اینجانب منیره دهقان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش بالینی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد، گواهی میدهم که پایان نامه تدوین شده حاضر با عنوان؛ “پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس مؤلفه های حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی، و ذهن آگاهی در دانشجویان با توجه به جنسیت” به راهنمایی استاد محترم جناب آقای دکتر محمد ابراهیم مداحی، توسط شخص اینجانب انجام و صحت و اصالت مطالب تدوین شده در آن، مورد تأیید است و چنانچه هر زمان، دانشگاه کسب اطلاع کند که گزارش پایان نامه حاضر صحت و اصالت لازم را نداشته، دانشگاه حق دارد، مدرک تحصیلی اینجانب را مسترد و ابطال نماید همچنین اعلام میدارد در صورت بهرهگیری از منابع مختلف شامل؛ گزارشهای تحقیقاتی، رساله، پایان نامه، کتاب، مقالات تخصصی و غیره، به منبع مورد استفاده و پدید آورنده آن بهطور دقیق ارجاع داده شده و نیز مطالب مندرج در پایان نامه حاضر تاکنون برای دریافت هیچ نوع مدرک یا امتیازی توسط اینجانب و یا سایر افراد به هیچ کجا ارائه نشده است. در تدوین متن پایان نامه حاضر، چارچوب (فرمت) مصوب تدوین گزارش های پژوهشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد بهطور کامل مراعات شده و نهایتاً این که، کلیه حقوق مادی ناشی از گزارش پایان نامه حاضر، متعلق به دانشگاه شاهد می باشد. نام و نام خانوادگی دانشجو: امضاء دانشجو: تاریخ: |
تقدیم به
پدر و مادر مهربانم که وجودشان مایه آرامش و دلگرمی من است
و
برادر و خواهران عزیزتر از جانم
تشکر و قدردانی
نخستین سپاس به پیشگاه حضرت دوست که هرچه هست از اوست.
به رسم ادب و احترام، از استاد گرامی جناب آقای دکتر مداحی تشکر میکنم که با قبول راهنمایی این پایان نامه، قرین افتخارم نمودند.
و بر خود لازم میدانم که تشکر کنم از استاد عزیزم سرکار خانم دکتر حیدری نسب که این اثر را مدیون زحمات، دانش، صبوری و بزرگواری ایشان هستم.
همچنین از دوستانی که در به سرانجام رسانیدن این امر، یاریگرم بودند و به ویژه از سرکار خانم مریم مظلوم سپاسگزارم.
چکیده
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات اضطرابی میباشد که از ابتدای نوجوانی نشانه های آن شروع شده و تا دوره های بعدی تحول، تداوم پیدا میکند و در زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی حرفهای و سایر ابعاد عملکردی فرد سازش نایافتگی ایجاد میکند. مطالعات متعددی عوامل مرتبط با این اختلال را بررسی کردهاند، و با توجه به فقدان مطالعاتی که سهم متغیرهای حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و ذهن آگاهی را در اختلال اضطراب اجتماعی در ایران تصریح نماید مطالعه کنونی شکل گرفته است .
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی پیشبینی اضطراب اجتماعی از راه بررسی متغیرهای حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و ذهن آگاهی به عنوان پیشبینی کنندههای اضطراب اجتماعی بوده است.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و دکتری حرفهای دانشگاه شاهد میباشد. که تعداد ۳۹۰ نفر (۲۳۴ دختر و ۱۵۶ پسر) از بین آنها با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه های «هراس اجتماعی» (SPIN)، «حساسیت اضطرابی» (ASI)، «عدم تحمل بلاتکلیفی» (IUS)، و «ذهن آگاهی» (FFMQ)، استفاده شد. داده های پژوهش با روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره، توسط SPSS.19 تجزیه تحلیل شد.
یافتهها: همه متغیرها به طور معناداری با اضطراب اجتماعی همبستگی داشتند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که الگوی پیشبینی اضطراب اجتماعی شامل حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی، و ذهن آگاهی میباشد. و البته این نتایج تا حدودی بر اساس جنس متفاوت بود.
نتیجهگیری: متغیرهای پیشبین (حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی، و ذهن آگاهی) ۴۸ درصد از واریانس اضطراب اجتماعی را تبیین میکنند. این متغیرها در زنان ۵۰ درصد از واریانس اضطراب اجتماعی و در مردان ۴۴ درصد از واریانس اضطراب اجتماعی را تبیین میکنند.
کلید واژهها: اضطراب اجتماعی، حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی، ذهن آگاهی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل ۱- کلیات پژوهش
۱-۱- بیان مسأله…………………. ………………………………………………………………………………………………..۲
۱-۲-اهمیت و ضرورت تحقیق ۸