- توضیحات، مقدمات، آموزش
- رفتار خوب، پیگیری
- ضمانت نتیجه کار
- تجربه مثبت
- خودجوشی
- رفتار صمیمانه، راحت، بخشی از گروه
- خودسامانی، مجال سهیم شدن، کنترل موقعیت (جیمز، ۱۳۸۴، ۲۱۲).
علاوه بر ابعاد کیفی سیستم ارائهدهنده خدمات بالا، مشتری نیز در کیفیت خدمات نقش دارد.
در هر سیستم خدماتی، ماده خام اولیه، مشتری است. این امر مهمی است که به کنترل و گزینش کمک می کند. اگر مشتریان گوناگونی که به این مرحله وارد میشوند، خیلی زیاد باشند، کیفیت تنزل پیدا خواهد کرد (جیمز، ۱۳۸۴، ۲۲۵).
ص) مدل سلسله مراتب کیفیت خدمات
مایکل بردی و همکارانش[۱۷۴] در تحقیقی مدلی سلسله مراتبی؛ برای سنجش کیفیت خدمات ارائه کرده اند که در شکل (۲۱-۲) نشان داده شده است. بر اساس این مدل کیفیت خدمات مشتمل بر سه بُعد اولیه کیفیت تعاملی، کیفیت محیط فیزیکی و کیفیت نتیجه میباشد. هر یک از این ابعاد خود شامل سه بُعد فرعی میباشند. بر اساس این مدل ابتدا مشتریان ارزیابیهای خود از ابعاد فرعی را با هم ترکیب کرده و مجموع آنها، ادراکات مشتریان از عملکرد سازمان در هر بُعد را شکل میدهد. سپس مجموع این ادراکات منجر به برداشت کلی مشتریان از کیفیت خدمات می شود. بهعبارت دیگر مشتریان ادراکاتشان از کیفیت خدمات را بر مبنای ارزیابی عمـلکرد در سـطوح چندگانه شکل می دهند (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ بهنقل از Brady and Cronin, 2001, 37).
شکل ۲۱-۲: مدل سلسله مراتبی کیفیت خدمات
منبع: ( (Kursunluoglu,2014
۸-۵-۱-۲ مدلهای پاسخگویی در خدمات
برای شناخت مدلهای پاسخگویی لازم است ابتداً تعاریفی که از مفهوم پاسخگویی شده است، اشاره شود و سپس با توجه به اینکه راهور سازمانی عمومی است؛ مدلهای پاسخگویی در بخش دولتی مطرح میگردد.
الف) مفهوم پاسخگویی
مفهوم پاسخگویی، ریشه های خود را در مفاهیمی مانند «نظریه کلاسیک مدیریت» و «تقسیم کار» و ویژگیهای شغلی مییابد. همسو با دیدگاه مدیریت علمی تیلور و همسو با هنجارهای کاملاً شایع و منصفانه، کارمندان یک سازمان، نسبت به بخشی از کار که در کنترل مستقیم آنهاست، پاسخگو هستند (رفیعزاده بقرآبـاد و منـوریان، ۱۳۸۸). پاسخگویی در زبانهای مختلف دنیا مفاهیم گوناگونی را شامل میگردد. در زبانهای فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیائی پاسخگویی معادل مسئولیت تعریف شده است، در حالی که اوهر[۱۷۵] این مسئله را نفی کرده و معتقد است که این دو واژه معادل یکدیگر نیستند و پاسخگویی را باید همانند تصویر مسئولیت در یک آینه در نظر گرفت (Uhr, 1992). پاسخگویی مفهوم پیچیدهای دارد. پاسخگویی ابزاری است برای دادن توضیح متعهدانه اعمال و تصمیمات یک فرد یا نهاد، به فرد یا نهاد دیگری که همراه آثار حقوقی، سیاسی و اداری لازم است. احساس پاسخگویی در مقابل جامعه، سازمانها را از ورود به کژراهه و غلتیدن در نگرشهای آمرانه و یکسونگرانه باز میدارد (Ghodaverdi, 2004). پاسخگویی نیروی پیـش برندهای است که بر بازیگران کلـیدی فشـار وارد می آورد، تا در قبال عملکرد خود مسئول باشد و از عملکرد خوب خدمات عمومی اطمینان حاصل نمایند (Monavvarian, 2010). تلقی از پاسخگویی، یک الزام، جهت تطبیق و سازگاری با محیط است. پاسخگویی به عنوان یک برنامه استراتژیک در جهت بهبود مستمر و تداوم روند بهینهسازی و رشد و همچنین ایجاد اعتماد عمومی در راستای بهبود کیفیت زندگی اجتماعی میباشد (Bagheri, 2007).
پاسخگویی مجموعه ای از روابط اجتماعی است که بر اساس آن شخص برای توضیح و توجیه رفتار خود با دیگران و سایرین احساس تعهد می کند. بهعبارت دیگر فرد اجبار و اصرار دارد، به توضیح و توجـیه روابـط خود با سایر افراد بپردازد. پاسخگویی یکی از راههای ایجاد اعتـماد عمومی است (Alvani & Danaeefard, 2001). پاسخگویی در حقیقت نوعی ارائه گزارش است؛ گزارشی که اطلاعات را در زمان، مکان و شـکل مناسب در اختیار تصمیمگیرندگان قرار میدهد. پاسخگویی قبول مسئولیتهای شخصی، چه در مقابل دیگران و چه در مقابل خویشتن است. قابلیت پاسخگویی؛ یعنی داشتن توانائی برای بکارگیری دانش در توجیه فعالیتها که در مورد یک سازمان، به این معنی است که دانش پاسخگویی بتواند علاوه بر یادگیری فردی به دیگر افراد، به واحدها و نقشها نیز تعمیم یابد (الوانی و معمارزاده طهران،۱۳۹۰؛ بهنقل از Klimoski & Inks, 1990). در تفکر فلسفی غرب و سیستمهای قانونی و سیاسی آمریکا، پاسخگویی عمومی مفهومی است که در آن بر این امر تأکید میگردد که افراد خاص، گروه ها یا مؤسسات با پذیرش عواقب و پیامدهای مسئولیت خود باید بهعموم ذینفعان سازمان پاسخگو باشند و پاسخگویی با توجه به سه عامل ذیل مورد توجه قرار گرفته است، اینکه؛
- چه فردی باید پاسخگو باشد؟
- در مقابل انجام چه وظایفی باید پاسخگو باشد؟
- به چه افرادی باید پاسخگو باشد؟ (الوانی و معمارزاده طهران،۱۳۹۰؛ بهنقل از .(Daigle & Cuocco, 2002
ب) مدلهای پاسخگویی در بخش عمومی
در بخش دولتی و عمومی بجای مشتریان پاسخگویی و مسئولیت پذیری نسبت به شهروندان و جامعه مورد توجه است. تولید خدمات در بخش عمومی پیچیدهتر است زیرا به آسانی نمی توان نیازهای جامعه را تشخیص داد Prabha Ramseook & Soolakshna, Bhiwajee, & Perunjodi, 2010, 40) (. برای پاسخگویی مدلهای مختلفی ابداع گردیده است که هر کدام به نوعی مسئولیت سازمان را مشخص و نحوه پاسخگویی به آن را تعیین کرده اند (الوانی، ۱۳۷۹؛ بهنقل از Molz, 1996, 86). برخی از مدلهای پاسخگویی در بخش دولتی عبارتند از:
۱- پاسخگویی با رویکرد پیوستاری: [۱۷۶](NCHEMS) مرکز ملی سیستمهای مدیریت آموزش عالی، پاسخگویی با رویکرد پیوستاری را به انواع زیر تقسیم بندی نموده است:
مذاکرهای قانونی
اختیاری برنامهای
مورد انتظار فیزیکی
شکل ۲۲-۲: انواع پاسخگویی بارویکرد پیوستاری
- پاسخگویی قانونی[۱۷۷]: نیازمند پذیرش مقررات و اختیار بوروکراتیک است.
- پاسخگویی فیزیکی[۱۷۸]: به تخصیص و کاربرد مناسب و حسابشده منابع مالی و فیزیکی تأکید دارد.
- پاسخگویی برنامهای[۱۷۹]: بهمیزان تحقق اهداف کلی و عینی مؤسسه توجه دارد و عموماً بر آزمونهای استانداردشده و اعمال کنترلهای آماری و تجربی تأکید مینماید.
- پاسخگویی توافقی (مذاکرهای)[۱۸۰]: این پاسخگویی زمانی که قوانیـن به طور صریح و روشن و مدون بیان نشدهاند، بین طرفین بطور توافقی مطرح میگردد.
- پاسخگویی اختیاری :[۱۸۱]لازمه تحقق این نوع پاسخگویی، قضاوت و داوری افراد است. افراد به دلیل خبرگی و ویژگی مهـارتی و منزلتی، مورد اعتماد قرار میگیرند و نوعی پاسخگویی هنجاری، اختیاری و داوطلبانه مطرح میگردد.
- پاسخگویی پیش بینیشده[۱۸۲]) مورد انتظار): این نوع پاسخگویی که نسبت به پاسخگویی قانونی در انتهای دیگر پیوستار قرار میگیرد، نیازمند مدیرانی است که با توجه به بررسی تغییرات ایجادشده در محیط سازمانی، عوامل کنترلگر و مؤثر بر تصمیم گیریها را از قبل مورد توجه و پیش بینی قرار دهند (تقیپورظهیر و صفایی، ۱۳۸۸).
۲- مدل پاسخگویی رمزک: عدهای از دانشمندان سعی کرده اند برای شناخت دقیقتر این مفهوم آن را بهنوعی تقسیم بندی کنند که به چند مورد از آنها اشاره می شود. رمزک در مدلی، پاسخگویی را به چهار نوع؛ پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی قانونی، پاسخگویی حرفهای، پاسخگویی سیاسی تقسیم بندی می کند (رفیعزاده و منوریان، ۱۳۸۸؛ بهنقل از فقیهی، ۱۳۸۰).
پاسخگویی سازمانی تأکید بر نظارت درونی سازمان دارد. پاسخگویی قانونی مبتنی بر نظارت بیرونی و تأکید بر الزامات قانونی و مقررات دارد. تفاوت میان پاسخگویی حرفهای و سیاسی را در منبع تعیین استاندارد عملکرد میتوان یافت. بهعبارت دیگر، باید دید چه کسی استاندارد عملکرد را که مبنای قضاوت برای پاسخگویی است، تعیین خواهد شد. در پاسخگویی حرفهای منبع استاندارد عملکرد، قضاوت شخصی فرد کارمند است. حال آنکه در پاسخگویی سیـاسی این منبع دیگرانند و نه خود شخص. در نـظامهای پاسخگویی حرفهای استقلال افراد برای تصمیم گیریها کم و بیش حفظ می شود و عملکرد آنان با هنجارهای حرفهای، اعتقادات و تجارب آنان مورد قضاوت قرار میگیرد (رفیعزاده و منوریان، ۱۳۸۸؛ به نقل از فقیهی، ۱۳۸۰).
رمزک همچنین پاسخگویی را برای تأمین سه هدف عمده ذکر می کند که عبارتاند از:
- پاسخگویی بهعنوان تضمینکننده منافع عمومی؛
- پاسخگویی بهعنوان ابزاری برای بهبود خدمات دولتی؛
- پاسخگویی بهعنوان ابزار کنترل دولت.
جدول ۸-۲: گونه های پاسخگویی در بخش دولتی
درونی بیرونی
سازمانی | قانونی |