جدول 4-37- نتایج حاصل از شکافهای مستقیم وزندار 114
جدول 4-38- اولویت بندی متغیرهای وزندار در هر یک از شکافهای مدل مستقیم 115
جدول 4-39- میانگین متغیرها و وزن آنها در مدل شکاف معکوس 116
جدول 4-40- اولویت بندی متغیرها در هر یک از شکافهای مدل معکوس 116
جدول 4-41- نتایج حاصل از شکافهای معکوس وزندار 117
جدول 4-42- اولویت بندی متغیرهای وزندار در هر یک از شکافهای مدل معکوس 118
جدول4-43- ماتريس خودتعاملي ساختاري شکافهای کیفیت خدمات 119
جدول 4-44- ماتریس دستیابی اولیه 120
جدول 4-45- ماتریس دستیابی نهایی پس از سازگاری 120
جدول 4-46- سطح اول متغیرها 121
جدول 4-47- سطح دوم متغیرها 121
جدول 4-48- سطح سوم متغیرها 122
جدول 4-49- سطح چهارم متغیرها 122
جدول 4-50- سطح پنجم متغیرها 122
جدول 4-51- سطح ششم متغیرها 123
جدول 4-52- سطح هفتم متغیرها 123
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 1-1- نتایج کیفیت پایین خدمات در زنجیره تأمین 4
شکل 2-2- مدل تحلیل شکاف یا مدل پاراسورامان 20
شکل2-3- مفهوم زنجیره تأمین 28
شكل3-1- شكاف مستقيم و معكوس 50
شكل3-2- مدل مفهومي شکاف مستقیم 51
شکل3-3- مدل مفهومي شکاف معکوس 52
شکل 4-1- مقایسه بین متغیرها در شکافهای مدل مستقیم 80
شکل 4-2- مقایسه بین متغیرها در شکافهای مدل معکوس 98
شکل 4-3- مدل ترکیبی زنجیره تأمین 124
فصل اول
کلیات
1-1- مقدمه
برای چندین دهه، کیفیت خدمات یک حوزه اصلی جذاب بوده است. رابطه کیفیت خدمات با عملکرد کسب و کار، کاهش هزینه، رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان و سودآوری اثبات شده است (علیمحمدلو و همکاران، 1389: 24). اگر چه کیفیت خدمات در گذشته توسط محققین زیادی از دیدگاه مختلف بررسی شده است، بیشتر این مطالعات بر روی سازمانهای خدماتی تأکید داشتند و به زنجیره تأمین توجهی نداشتند. نیکس نشان داد که یک توافق عمومی در مورد اهمیت کیفیت خدمات در زنجیره تأمین وجود دارد، ولی این موضوع کمتر مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است (علیمحمدلو و همکاران، 1389: 25). ست و همکاران[1] بیان می کنند که نیاز است تا مطالعاتی عمیقتر و جامعتر در تمام عملیاتهای مرتبط با تحویل کالا و خدمات صورت بگیرد (ست و همکاران، 2006: 571).
تعداد قابل ملاحظهای از تأمینکنندگان عملکردشان را فقط با اهداف خود ارزیابی می کنند. منتزر[2]، (1999). استاک و لامبرت[3] (1992) متوجه شدند که عملکرد صنعت کمتر از انتظارات مشتریان است. همچنین لامبرت و همکاران[4] (1990) و هاپکینز[5] و همکاران (1993) متوجه شدند که بین انتظارات مشتریان و برداشت آنها از عملکرد تأمینکنندگان شکاف وجود دارد (علیمحمدلو، 1389: 24).
مشتریان یا دریافتکنندگان خدمت، کیفیت را با مقایسه انتظارات و ادراکات خود از خدمات دریافتشده ارزیابی می کنند و از سوی دیگر، اغلب بین تلقی مدیریت از ادراک و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و ادراک و انتظارات واقعی آنها، تناسب وجود ندارد. این امر موجب صدمهدیدن کیفیت خدمت می شود که باعث می شود عملکرد خدمت جوابگوی انتظارات مشتریان نباشد و از اینرو شکاف کیفیت به وجود می آید.
1-2- مسئله تحقیق:
در فضاي كنوني كه اقتصاد جهاني به سرعت در حال تغيير است، فشار به سازمانها براي يافتن راههاي جديد ايجاد ارزش براي مشتريان از طريق زنجيره تأمين در حال افزايش است. سازمانها به اين نتيجه رسيدهاند كه براي افزايش و بهبود در سودآوري وكاهش هزينهها در زنجيره تأمين بايد روابط خود را با مشتريان تقويت کنند (عليمحمدلو و همکاران، 1391: 2).
براي درك مفهوم كيفيت خدمات در زنجيره تأمين ميتوان به بررسي نتايج كيفيت پايين خدمات پرداخت، برخي ازاين نتايج در شكل 1-1 نشان داده شده است.
تامين كننده /توزيع كننده
- فقدان اعتماد به زنجيره تامين
- تأخير در پاسخدهي
- عملكرد ضعيف زنجيره تامين
- عدم انعطاف به تغييرات
- هماهنگي ضعيف
- جريان ضعيف و گسسته اطلاعات
انگيزش ضعيف -
تاثير روي سازمان و كسب و كار
نگارش پایان نامه با موضوع بررسی کیفیت خدمات دوسویه بین تولیدکننده و تأمین کننده در شرکت ...